Het grote nadeel van slapen overdag is dat je het snachts niet meer kan doen. Na een uur in mijn bed te liggen lezen, sta ik om half 4 toch maar op om mijn rommelende maag te vullen. De boot is gestopt met wiegen, we zitten waarschijnlijk in de westerschelde. En jawel, tegen 4u zie ik ons binnenvaren in de sluis, we zijn in Terneuzen. Op naar Gent!
Met deze zomer: veel zweten op Zweedse bodem met Jonathan, Roeland, Simon DW en Simon M
donderdag 30 juli 2015
Dag 30
Nadat we gisterenavond nog op het gemak een kaartje gelegd hadden zijn we vandaag allemaal wat sloom. Gerief dat van elkaar gebruikt werd wordt teruggegeven en we zitten maar wat in het rond, te lezen of naar muziek te luisteren. De wind blijft ondertussen maar aanwakkeren, en al snel deint de hele boot stevig heen en weer. Wanneer ik iets kom eten tegen de middag, merk ik na enkele happen dat dat geen goed idee was. Zonder verder te eten behalve een pilletje tegen reisziekte doe ik snel de gordijnen dicht en kruip in bed. Nadat er een alarm af gaat voor een brandoefening van de crew komt roeland mijn kajuit binnen gestrompeld. Nog voor ik ook hem een pilletje kan geven zit hij voor de wc geknield. Jonathan en Simon DW lijken helemaal geen last te hebben van al dat rondwiegelen, de gelukzakken. Ik spendeer de rest van de namiddag en avond in bed, en merk telkens ik opsta dat dat geen goed idee is. Ach wel, veel was ik was toch niet van plan om veel te doen vandaag.
Dag 29
8u, de wekker gaat. Alles lijkt droog. 2 minuten later, een regenvlaag, alles doorweekt. Gelukkig hebben we onze tenten opgezet bij een badplaats waar er overdekte kleedkamers zijn dus kunnen we daar schuilen. Op het gemak drogen we opnieuw al het materiaal en genieten we van ons ontbijt van restjes, want alles moet op. Iets na 11 vertrekken we, de laatste 25km naar Göteburg. En ze vliegen er door. Met de wind in de rug en de baan die alleen maar langzaam lijkt te dalen. Eens aangekomen beginnen we met onze laatste aankopen, een zweeds vlaggetje, een sticker van een eland en wat eten en drinken dat we thuis willen laten proeven. Na een dag shoppen en rondsnuisteren in outdoorshops besluiten we iets te gaan eten. Op aanraden van enkele locals vallen we een klein indisch restaurantje binnen. En net op tijd, want het onweer dat net met een bliksemslag in de verte de halve stad zonder stroom zette barst in alle hevigheid los. Nadat we onze laatste kronen gespendeerd hebben vertrekken we iets na 9 richting de haven. Het is nog 15km, maar we hebben gisteren nog maar bevestigd gekregen dat onze boot pas om 12u vertrekt, dus we hebben meer dan genoeg tijd. Dachten we. Aangekomen aan gate 4 lijkt die gesloten. Een eind verder aan gate 5 vinden we wat havenbewaking. Zij weten ons te vertellen dat de boot op het punt staat om te vertrekken en enkel op ons nog wacht! Na wat gepruts met tickets die niet gevonden worden rijden we toch over de kade onder toezicht van de havenbewaking. Zodra we op de laadklep rijden begint deze omhoog te gaan, en we zijn nog niet in onze kajuit of we glijden al uit de haven. Wat een slechte communicatie, en wat een geluk dat we er toch 2u vroeger waren!
Dag 28
Deze ochtend stonden we op en merkten we dat het de rest van de nacht droog was gebleven. Wel waren we wakker geworden van enkele brokkenpiloten die op het grindplein hadden zitten driften. Nog steeds hadden we tegenwind, maar ze was al een beetje gaan liggen. Op een gezapig tempo vertrokken we, want we wisten dat we maar 80km meer moesten rijden om in het centrum van Göteburg te geraken. We maakten op het gemak wat kilometers, de laatste 15 zelfs mooi langs een fietsautostrade, een oud treinspoor dat was omgebouwd voor fietsers/wandelaars en paardrijders. Met 70 km op de teller en na een zeer pittige klim door Olofstorp zitten we nu terug aan een meertje, hoe kan het ook anders, op onze laatste nacht in zweden. Morgenochtend rijden we nog de laatste 30km naar Göteburg, waarna we daar een dagje vertoeven om dan 's avonds op de boot te stappen.
Dag 27
Na onze dag rust hadden we onze voorsprong verloren, dus we moesten wel vertrekken. Ondanks de felle regen zat de wind gisteren in de juiste richting. Vandaag jammergenoeg niet meer. Dus reden we, mooi achtereen om zo veel mogelijk wind te vermijden, door de regenvlagen. In de namiddag werd het gelukkig wat droger. Ook hadden we de wind minder in ons gezicht. Wel nog in onze zij, maar dat vonden we minder erg. Nadat we een mooie 100km gereden hadden zagen we voor ons donderwolken opstapelen, dus besloten we om snel een plaatsje te zoeken om te tenten nog droog op te zetten op enkele kilometers voor Gräfsnäs. En net op tijd, want nog voor we er goed en wel in zaten begon het al hard te regenen.
Dag 26
Onze vrees voor sneew gisterenavond was geheel voor niets, want deze ochtend was het om 6u al 22graden in de tent. De zon zat al mooi hoog, maar de wekker was nog niet gegaan, dus draaide ik me nog eens om en sliep verder. Nadat we na 9u toch uit onze warme tent kropen en een lekker ontbijt maakten van yoghurt met stukjes vers fruit, begon het toch te regenen. En te waaien. In de vroege namiddag besloten Roeland en Jonathan om de 5km terug te rijden naar Falköping om daar proviand in te slaan. Aangezien het weer zo slecht bleef besloten we om gewoon een dag te blijven staan, dus dat hebben we ook gedaan. Nu is de zon weer onder, en de regen is weer opgehouden. Hopelijk blijft het morgen zo!